بیم موج  
[ ۸۷/۹/۵ در ساعت ۱۷:۴۸  ]

سلام آقای دکتر.قصد جسارت ندارم. کلماتی مانند اجلاس و انتخاب هر دو مصدرند وثلاثی مزید.لذا مانعی ندارد که آن ها را جمع ببندیم چه به علامت جمع فارسی یا عربی. اما طلبه جمع است.به قول مرحوم زنده یاد دکتر شهیدی:چه اشکالی دارد کلمه ای که مثلا در عربی افعل تفضیل است به علامت تفضیل فارسی هم اضافه کنیم؟!مانند اعلم ترو...
********************
دوست گرامی
تذکر شما کاملا درست است.



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۹/۳ در ساعت ۰۰:۴۵  ]

مرد رنجکشیده و داغداری بود چند سال قبل فرزند جوانش را که به تازگی به دانشگاه راه یافته بود از دست داده اما هیچگاه آثار حزن و اندوه در چهره او دیده نمیشد در سخن گفتن محتاط بود از سياست و بازى هاى آن چيزى نمى فهميد، با وجود اینکه زندگی سختی داشت اما دست نیاز به طرف کسی دراز نمیکرد بر اثر فقر زندگى و پريشانى روزگار علايم پيرى پيش از وقت از سر و رويش پيدا بود. از بسكه با ناملايمات زندگی با متانت و حوصله مثال زدنی مقابله ميكرد در دليرى، شجاعت و پايمردى شهره شهر شده بود کامیون فرسوده ای داشت که با آن مخارج زن و چند فرزند خود را تامین میکرد چند صباحى را با فاميل سپرى مينمود و باز قصد سفر میکرد چند سالی بود همسرش در بستر بيمارى مى تپيدو بیماری همسر مشکلات زندگی او را مضاعف کرده بود در عین حال موجوديت اش چون كوهى استوار بود تا اینکه چند ماه قبل ناگهان خود نیز بر بستر بیماری افتاد به بيمارستان بردندش مدتى را در آنجا ماند، عمل جراحی مختصری بر روی او انجام شد پس از مداوا و درمان بخانه آمد، ليكن خيلى عليل و ناتوان و ضعيف بنيه شده بود معلوم شد که به بیماری لاعلاج سرطان معده دچار شده است ومرگ ناجوانمردانه بسراغ او آمده است. ب هنوز صدايش خموشى نگرفته بود و ميتوانست كم كم با لكنت زبان حرف بزند که برای بار دوم او را در بیمارستان بستری کردند فرزندش حسین با خواهر کوچکش از پشت شیشه بخش ویژه چشمان او را كه هر لحظه بى فروغ تر شده ، نظاره ميكردند و ميگريستند. برای لحظه ای چشمان حاج احمد نیمه باز شد و دختر کوچکش را که ساعتها برای دیدن او لحظه شماری میکرد دید که برای ملاقات پدر به بیمارستان آمده تبسمی بر لبان حاج احمد دیده شد و بخواب ابدى فرو رفت
روز تشییع پیکر مرحوم حاج احمد کشاورز یکی از روزهای سخت زندگی من بود که آن را هرگز فراموش نخواهم کرد



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۹/۳ در ساعت ۰۰:۰۴  ]

گفتا ز كه ناليم كه از ماست كه بر ماست

میگویند ناصر خسرو در آعاز زندگی در دربار پادشاهان غزنوی اشتغال داشت ، اما در اثر خوابیکه دید به قول خودش از خواب غفلت بیدار شد، شغل دیوانی را کنار گذشت و در جستجوی حقیقت ، معرفت و کمال به مسافرت پرداخت، بعد از هفت سال سفر به نقاط مختلف به زادگاه‌اش بلخ برمیگردد و به امر دعوت به مذهب اسماعیلیه مشغول می شود، امرای سلجوقی که د شمنان خونی اسماعیلیان بودند عوام و علمای اهل سنت را علیه وی تحریک کرده خانه و کاشانه‌اش را به‌نام قرمطی ، غالی و رافضی به آتش کشیده این شعر او در خاطره خیلی از خوانندگان مکتوب باقیمانده :

روزى ز سر سنگ عقابى به هوا خاست
و اندر طلب طعمه پر و بال بياراست
بر راستى بال نظر كرد و چنين گفت
امروز همه روىِ جهان زير پر ماست
بر اوج چو پرواز كنم از نظر تيز
مى‏بينم اگر ذره ‏اى اندر تك درياست
گر بر سر خاشاك يكى پشّه بجنبد
جنبيدن آن پشّه عيان در نظر ماست
بسيار منى كرد و ز تقدير نترسيد
بنگر كه از اين چرخ جفاپيشه چه برخاست
ناگه ز كمينگاه يكى سخت كمانى
تيرى ز قضاى بد بگشاد برو راست
بر بال عقاب آمد آن تير جگردوز
و از ابر مر او را به سوى خاك فروكاست
بر خاك بيفتاد و بغلتيد چو ماهى
و آن‏گاه پر خويش گشاد از چپ و از راست
گفتا عجبست اينكه ز چوبى و ز آهن
اين تيزى و تندى و پريدن ز كجا خاست
زى تير نگه كرد و پر خويش بر او ديد
گفتا ز كه ناليم كه از ماست كه بر ماست.



ارش کمانگیر  
[ ۸۷/۹/۲ در ساعت ۲۲:۳۱  ]

باسلام بازهم مثل همیشه ازخواندن مطالب زیبایتان مشعوف شدم
یاد خاطره ای افتادم مربوط به محرم پارسال من اهل خراسان جنوبی هستم یکی از روزها که به هیئت همیشگی(فاطمیه ع) رفته بودم اخوندی جوان داشت سخنرانی مینمود.ایشان درموردقاطعیت احکام اسلام این مثال رااوردند که اگردرماه رمضان یک نفررا درحال خوردن ببینیم چون اینکاردراین ماه حرام است به او باید تذکر داد واگر به تذکر ماعمل نکرد برای باردوم به او تذکر میدهیم واگر این بار نیز به آن عمل نکرد خون او را به خاطر اجرای نهی از منکر میتوان ریخت!!؟؟
ومن نمیدانستم بخندم یاگریه کنم؟



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۹/۲ در ساعت ۱۴:۴۲  ]

این مسئله از تحریر الوسیله مرحوم امام نشان میدهد که وقف اهل کتاب برای هم کیشان خود معتبر است:
اگر کافری وقف نماید بر فقیران کیش خودش انصراف دارد و یهود به یهود و نصرانی به نصرانی



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۹/۲ در ساعت ۱۴:۳۷  ]

در قران موارد متعدد از پیروان مسیح تجلیل شده است نشان میدهد که آنان کماکان در صرات حق قدم بر میدارند :
و لتجدن اقربهم مودة للذین امنوا الذین قالوا انا نصاری ذلک بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لا یستکبرون
از امیر المومنین سوال کردند : دو نفر نصرانی شهادت داده اند که فلانی نصرانی یا مجوسی یا یهودی شده است آیا شهادت این دو نصرانی قبول است؟
فرمودند: بلی! شهادتشان مورد قبول است زیرا خدای تعالی می فرماید:" و لتجدن اقربهم مودة للذین امنوا الذین قالوا انا نصاری ذلک بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لا یستکبرون"
پس کسی که نسبت به عبادت پروردگار استکبار ندارد، شهادت دروغ نمی دهد



سعيد شهريار  
[ ۸۷/۹/۲ در ساعت ۱۲:۴۸  ]

سلام. اين بخش از شروع مطلب شما : ( تا به امروز اجلاس های متعددی ............) مي دانيد كه اجلاس جمع است و نمي تواند با هاي فارسي دوباره جمع بسته شود. لطفا اصلاح فرمائيد. با سپاس. شهريار
*****************
ممنون.
اجلاس و انتخابات و طلبه و ... اسم های جمعی هستند که در فارسی روزمره گاه جمع بسته می شوند.



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۹/۱ در ساعت ۲۲:۴۷  ]

یکی از مراجع تقليد، در پاسخ به استفتائي درباره شيوه تعامل شيعيان با اهل تسنن، توصيه هاي مهمي ارايه کرده و شيعيان را به حسن رفتار با آنان فراخوانده است.
متن و پاسخ اين استفتا ٕبدين شرح است:

بسمه تعالی
ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید.
امضاء: جمعی از مؤمنین

جواب:

بسم الله الرحمن الرحیم

هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است. و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: « و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی » و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: « و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمنا » و السلام علیکم و رحمه الله




رز  
[ ۸۷/۸/۳۰ در ساعت ۱۴:۲۲  ]

آقای دکتر مهاجرانی
این اعتقاد من است که همه ادیان سامی از یک ریشه اند و همه مذاهب و ادیان هم بخش خشونت آمیز و افراطی دارند.فکر نمی کنم کسی دوران قرون وسطی و جنایات کلیسای مسیحیت را که با اسم خدا انجام می شد از یاد برده باشد واین روزها هم که نوبت مسلمانان افراطیست. اما از این موضوع هم نمی توانم چشم پوشی کنم که عیسی مسیح به راستی پیامبر صلح، رحمت و مهربانی و محبت است چون در دوران زندگیش هرگز خونی نریخت و جنگی نکرد برعکس پیامبر خودمان. هر چند که برای جنگهای پیامبر هم می توان هزار دلیل و برهان تراشید.
موفق باشید



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۶  ]

شاید تنها روشی که میتواند گفتگوی بین ادیان را به هدف نزدیک کند تکثر گرائی بر مسلک عرفا است
عبدالله بن طاهر ازدی گوید که در بازار بغداد به یک نفر یهودی مخاصمه می کردم فحش بر زبانم گذشت که به ان مرد گفتم « ای سگ » در این دم حسین بن منصور حلاج از کنار من گذشت
روی به من کرد و گفت" سگ نفس خود را به عو عو وا مدار " و به سرعت گذشت .
بعدها آن مسلمان پيش حلاج رفت تا با عذر خواهي او را خشنود كند حلاج روي به او كرد و گفت :
" پسركم همه ي دينها از آن خداست و او هر طايفه اي را به ديني مشغول كرد ه است . . . . . بايد بداني كه ترسايي و يهودي و اسلام و دين هاي ديگر، لقب ها و نام هاي گوناگون است ولي مقصود و منظورازهمه ي آنها يكي است و اختلافي ميان آنان وجود ندارد "



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۱۰  ]

مقدسین و متعصبین دینی که خود را متولی اداره شئون دین میدانند برای خود مسئولیت جلوگیری از انحراف آن را جعل میکنند و دین را به مثابه نهاد حزبی و گروههای سیاسی معرفی میکنند و هیچکس مجاز نیست از دائره مقررات حزبی خارج شود
مقدسین یهود می‌گفتند اگر خداوند بخواهد روح خود را به کسی بدهد چرا به ما ندهد؛ ما که پرهیزکاریم، ما که با تقوا و زاهد هستیم.مسیح به آنها می‌گفت :«درباره یحیی که لب به شراب نمی زد و اغلب روزه دار بود، می گویید دیوانه است؛ اما به من که (مثل شما غذا) می خورم و می نوشم ایراد می گیرید که پرخور و میگسار و همنشین بدکاران و گناهکاران است. اگر عاقل بودید، چنین نمی گفتید و می فهمیدید چرا او چنان کرد و من چنین».
«شما درِ ملکوت خدا را بر روی مردم بسته‌اید نه خودتان به آن وارد می‌شوید و نه می‌گذارید دیگران بدان وارد شوند».



شاهین نصر  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۲۱:۰۳  ]

سلام مجدد...
فکر می کنم منظور من را متوجه نشدید... ما مسلمانان به هیچ پیامبری بعد از حضرت محمد معتقد نیستیم... اگر اعتقاد پیدا کنیم باید به دین نو بگرویم... اگر مسیحی نیز محمد را به پیامبری بپذیرد مجبور است به دین نو بگرود... همینطور یهودی اگر مسیح و محمد را قبول کند... چنین نیست؟



حسين  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۱۵:۲۰  ]

سلام

سؤال من به اين مبحث مرتبط نميشود ولي با بحث دين ارتباط دارد و آن اين است كه آيا دين دربرگيرنده تمام زندگي انسان است و به عبارتي آيا براي تمام شئون زندگي برنامه دارد و يا فقط به پاره اي از امور در زندگي بشر ميپردازد؟

حسين
********************
ایمان به انسان افق دید می دهد و شریعت چگونگی مراسم دینی..



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۱۱:۴۸  ]

همان تعصبی که نمی گذارد مسیحیان پیامبر اسلام را به عنوان یک پیامبر راستین بپذیرند؟
فرقه وهابیت را نمیگذارد مذهب شیعه را به عنوان یکی از مذاهب معتبر اسلامی به رسمیت بشناسد
به شیعیان اجازه نمیدهد فرق بهائی و زیدیه و اسماعیلیه و احمدیه را به رسمیت بشناسد
به یهودیان صهیونیزم اجازه میدهد مردم را به دو دستۀ نژاد برتر و نژاد پست تقسيم کنند و از نظر آنان هيچ نژاد پستي حق ندارد پاپيش را از گليمش درازتر كند



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۱۱:۴۲  ]

در شمال عراق و بخشهائی از مناطق همجوار آن در ترکیه، ایران، سوریه و قفقاز فرقه ای به نام یزیدیان زندگی می کنند آماری رسمی و مشخص در مورد آنان در دست نیست اما شمار آنان در مجموع این کشورها تا پانصد هزار نفر برآورد می شود که حدود دویست هزار نفر از آنان در عراق زندگی می کند.
در باور آنان شیطان دشمن اصلی بشریت نیست، بلکه مقربترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملک طاووس نام دارد؛ فرشته ای که خداوند تنها با این انگیزه به او فرمان داد به آدم سجده کند که او را بسنجد و هنگامی که او از سجده کردن سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به وی سپرد.

اگر شرط گفتگوی ادیان به رسمیت شناختن دین طرف مقابل است باید به آنها نیز به عنوان یک دین رسمی اعتبار داده شود آنوقت محدود ساختن مذاهب رسمی به اسلام و مسیحیت و یهود و زردشت آنگونه که در قانون اساسی نوشته اند معنائی ندارد



دشتی آبادانی  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۱۰:۲۷  ]

جناب آقای دکتر فرموده اید بدون به رسمیت شناختن دینی به عنوان یک دین آسمانی و پیامبری به عنوان پیامبری راستین نمیتوانیم با ادیان دیگر گفتگو کنیم؟
همانگونه که میدانید واژه ی دین معانی فراوانی دارد بعضیها معتقدند واژه ي دين تنها بر دين و آيين راستين اطلاق نمي گردد بلكه منظور از آن عقايد و باورهاي توده ي مردم است خواه باطل باشد يا حق
با این اوصاف اگر بخواهیم در دائره محدودتری مثلا بیین المذاهب و شاخه های یک دین ، موضوع گفتگو را دنبال کنیم لازمه اش آن است که مثلا آئین بهائیت ، فرقه یزیدیه که در کردستان عراق پیروانی دارد و دیگر مذاهب به رسمیت شناخته شود و این حتی در دائره شاخه های یک دین محال بنظر میرسد تا چه برسد به ادیان دیگر
*******************
مراد ادیان ابراهیمی است که مسلمانان آنان را به رسمیت می شناسند. به عنوان مثال در گفتگوی هندو و مسلمان موضع برابری وجود دارد.



شاهین نصر  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۰۵:۲۴  ]

سلام اقای مهاجرانی
من یک سوال داشتم... ایا یک یهودی می تواند مسیح را به پیامبری قبول داشته باشد و بعد به هر دلیلی یهودی بماند؟... به نظر نا ممکن است چون در این صورت او وظیفه دارد که به ایین نو بگرود... نظر شما چیست؟
**************************
همان طور که ما مسلمانان مسیح را پیامبر می دانیم و مسیحی نیستیم



د. م  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۰۴:۳۶  ]

چند لغزش کوچک:
يکم: «هريسی» درست نيست؛ يا بايد نوشت «هرشی»، «هرسی» يا «هيرشی».
دوم: پاپ، «کلمنت» نبود؛ پاپ «بنديکت» بود.

با مهر،

د. م.
***************
درود



shiva  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۰۳:۵۷  ]

اجلاس جمع مکسر است چرا اجلاس ها
پاپ بندیکت شانزده نه کلمنت



مهدی حسینی  
[ ۸۷/۸/۲۹ در ساعت ۰۱:۴۸  ]

درود
آن چه از دیگران می شنویم بازپسخورد گفتارها و رفتارخود ماست.
پاپ که مسلمان نیستند که بدانند دین ما دین رحمت و گفتگوست یا خیر؟
ایشان رفتار عده ای پیروان حضرت محمد را می بینند و می گویند این ها نتیجه این دین هستند.
هر چند این نظر الزاماً نظری صحیح نیست!
به هر حال نباید از نقش افراطیون مسلمان و نه مومن در دامن زدن به این اختلافات چشم پوشید.
نیز از نقش تندروهای مسیحی .
نیز ازنقش تندروهای یهودی .
نیز ازنقش صهیونیسم.
نبز ازنقش طالبان.
کاش ما جهانیان خدا را بیشتر درک کنیم.
بدرود





: